Prace konserwatorskie
Stan zachowania obiektu
Struktura drewna ołtarzowego jest w złym stanie z powodu zniszczeń dokonanych przez larwy owadów kołatka i spuszczela, liczne ślady otworów widoczne głównie od strony rewersu (zaplecza ołtarza). Odporność mechaniczna drewna od strony awersu na ogół dobra, w niektórych miejscach osłabiona, głównie od strony rewersu i nad podłogą. Liczne drobne ubytki, utłuczenia, spękania, liczne ślady po gwoździach, np.wokół rzeźby Chrystusa na Krzyżu. Ubytki i ukraszenia sterczyn wieńczących ołtarz, do rekonstrukcji 4 sztuki skrajne po dwie z lewej i z prawej strony, i 2 „żabki” zdobiące krawędzie zwieńczeń.
PROPONOWANE POSTĘPOWANIE KONSERWATORSKIE
W wyniku prac konserwatorskich należy przywrócić (zachować) pierwotne walory oryginalnego opracowania malarsko — pozłotniczego poprzez usunięcie wadliwych warstw wtórnych, uzupełnienie ubytków oryginałów: gruntu, złoceń i warstw barwnych, zgodnie z pierwotnym zamierzeniem autora i wykonawców ołtarza.
Prace konserwatorskie mają też na celu zdezynfekowanie powierzchni, przeprowadzenie zabiegów biobójczych i wzmocnienie struktury drewna poprzez impregnację.
Niektóre elementy PRAC KONSERWATORSKICH:
- wstępne oczyszczenie powierzchni ołtarza,
- demontaż elementów ruchomych ołtarza (obraz olejny na zasuwie, elementy zdobień snycerskich ze zwieńczenia, trzy rzeźby retabulum, itp.),
- gruntowne oczyszczenie mechaniczne i chemiczne ołtarza,
- przeprowadzenie dwukrotne zabiegów biobójczych, metodą kąpieli, pędzlowania i miejscowych zastrzyków,
- impregnacja drewna żywicą syntetyczną,
- kompleksowe wietrzenie ołtarza i wnętrza kościoła,
- oczyszczenie powierzchni ołtarza,
- reperacja spękań drewna z zastosowaniem ftekowań w miejscach ubytków w miejscach ubytków, naprawy stolarskie,
- rekonstrukcja brakujących elementów snycerskich,
- wklejenie zrekonstruowanych elementów snycerskich,
- impregnacja tych elementów,
- wykonanie barwnych kitowań ubytków drewna od strony lica ołtarza, opracowanie powierzchni, opracowanie krawędzi,
- przygotowanie powierzchni pod złocenia,
- wykonanie złoceń przy użyciu prawdziwego złota,
- retusz kolorystyczny całej powierzchni ołtarza,
- konserwacja obrazu olejnego,
- montaż całości: rzeźb, snycerki itp.,
- miejscowa korekta i retusz po wykonaniu prac montażowych,
- końcowe zabezpieczenie powierzchni ołtarza przy użyciu werniksu końcowego i pasty woskowej.